نوشته شده توسط : نادر رفیعی

هولوگرافی درساخت لنز داخل چشمی

یک کاربرد خیلی مفید از نورهای منکسر کننده هولوگرافی در اصلاح عیوب انکساری برای افراد مسن که برای آب مروارید و با استفاده از  لنزهای داخل چشمی دوکانونی مورد عمل قرار گرفته اند، است.. چنین اشخاصی دارای مشکلاتی در تغییر تمرکز چشمهایشان برای اشیاء نزدیک و نیز دورهستند. لنزهای دوکانونی در محل لنزهای چشم طبیعی، کار کذاشته می شوند. لنز دوکانونی، ترکیبی از لنزهای انکساری سنتی و یک لنز منکسرکننده است، تمرکز اولی روی دید بینهایت و تمرکز دومی روی فاصله های نزدیک است. کارآمدی لنز منکسر کننده روی 50 درصد تنظیم می شود، در نتیجه کهم کانون دور و هم نزدیک در کل حوزه ی دید تطبیق داده می شود. لنز منکسرکننده روی پشت (rear) لنز سنتی ساخته می شود. وقتی چشمها روی اشیاء دور متمرکز هستند، یک تصویر تیره بر آن اضافه می شود (superimposed) که این در نتیجه ی حضور لنز منکسرکننده است و برعکس، به وضوح کیفیت تصویر را کاهش می دهد. در بیشتر اوقات، تصویر تیره به وسیله ی حس بینایی انسان و سیستم پردازش شبکیه، رها و کنار گذاشته می شود. این روش یکی از روشهایی است که توسط علم هولوگرافی ابداع  و بسیاری از افراد را درمان کرده است. 
هولوگرافی در لنز های داخلی

قرار دادن یک لنز خیلی نازک (5-10um) روی قرنیه ی چشم، شدنی است، یعنی در جایی که رشد بافت طبیعی روی آن می تواند به آن امنیت ببخشد و یک لنز تماسی semitransparent (نیمه شفاف) ایجاد می کند که توانایی دید کامل را فراهم می کند.

هولوگرافی در چشم پزشکی

ثبت یک تصویر سه بعدی از چشم یکی از اولین کاربردهای هولوگرافی در حوزه ی چشم پزشکی است. هر قسمت شبکیه ای یا و پیکره ی خارجی داخل­ چشمی می تواند شناسایی شود.. هولوگرافی همچنین می تواند برای اندازه گیری نقشه برداری قرینه ای و تغییرات لنز بلورین و برایی مطالعه ی مشخصات سطح عصب سر و قرینه به کار برده شود. روشهای موجود در تشخیص شکل عصب مرکزی، قسمت مرکزی و محیط آنرا در نظر نمی گیرد. برتری عمده ی تکنیک هولوگرافیک، دقت بسیار بالای آن است (sub-um range) که با آن هر اندازه گیری را می توان انجام داد. انبساط الاستیک قرنیه می تواند توسط interferometry هولوگرافیک اندازه گیری شود. این اطلاعات برایی عمل قرنیه،حیاتی هستند. انبساط قرنیه ی در چشمهای گاوی که مغز آن درآورده شده، در نتیجه یی یک افزایش کوچک فشار داخل چشمی و با استفاده از interferometry هولوگرافیک دو نمایشی، موردد آزمون قرار گرفت. اولین تحقیقات آنها تصریح کرده که هر قرنیه ی گاوی، انبساط مخصوص به خودش راا دارد. مطالعات انجام شده تا الان نشان می دهد که هولوگرافی پتانسیل تحقیق در مورد شکلل شناسی دمای داخلی قرینه ای،تغییرات در قرنیه،تغییرات در لنز بلورین و مشخصات سطح عصب سر وو شبکیه را دارد.
هولوگرافی در چشم پزشکی



:: برچسب‌ها: هولوگرام , هولوگرافی , هولوگرافیک , چاپ هولوگرام , ساخت هولوگرام , تولید هولوگرام , ,
:: بازدید از این مطلب : 262
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 ارديبهشت 1396 | نظرات ()